Styrk dit budskab, og træk folk til din messestand
Det er kun de bedste budskaber, som skiller sig ud. Der skal meget til, før du skiller dig ud fra det middelmådige - og her er nøglen.
Du kender følelsen, hvis du før har sat dine fødder i en hal med et hav af deltagere. Skiltene står alle vegne, og de har alle en besked til dig. Indtrykkene vælter ind, og der er meget få budskaber, som reelt fænger. Hvis jeres opsætning og dertilhørende blikfang er blandt det middelmådige, så fungerer det simpelthen ikke. Konkurrencen er for stor til middelmådighed og sløje forsøg på at få opmærksomhed.
Derfor skal du udstyre jeres messestand med nogle klare linjer, som går klart igennem og kan overskygge andre indtryk – både visuelt og kommunikativt. Det grafiske aspekt skal have en rød tråd, der giver mening. Du skal vise, hvorfor I er tilstede – og hvad I kan tilbyde.
“En god stand fungerer på samme måde som en god annonce. Der skal være et klart budskab. Der kan godt være mere end ét, men der skal helst ikke være mere end et par stykker. Du skal med det samme kunne afkode budskabet,” slår Christian Guldager fra Kursuslex fast.
I skal altså have klarlagt jeres budskab før messen. Det kræver brainstorming, ping-pong internt i blandt kollegerne og en dedikeret indsats op til arrangementet. I skal alle være med på, hvad I er kommet for at fortælle på messen, og det skal fremstå klart af jeres messestand og medbragte blikfang. Ellers er det spild af penge. Det er en strategi, som de færreste virksomheder tager til sig på messer. Og det er en klar fejl.
“90% af messestande har firmanavnet som overskrift. Men hvad siger det? Hvorfor er det interessant for gæsten? Gør budskabet klart i stedet for at reklamere for firmaets navn. Så ved folk, hvorfor de skal stoppe ved jer,” siger Christian Guldager.
Et klart budskab og en rød tråd i det grafiske design kan forenes på mange måder. Kombinationen kan strække sig over en lang række objekter og fysiske løsninger. Men uanset hvad er budskabet den absolutte kæphest – ligegyldigt det praktiske formål med de genstande, du medbringer og sætter op som en del af din messestand.
Et godt eksempel på en erhvervsdrivende, som har spredt sit budskab på adskillige salgsarrangementer, er Kristoffer Glerup. Han står bag sækkestolsgiganten SACKit, der med tiden har fået en lang række forskellige produkter i deres sortiment. Men det slører ikke kommunikationen, når SACKit er på messer.
“Vi er begyndt at tage til nogle arrangementer med enkelte produkter eller flere stande. Det gør vi til tider, da vi har erfaret, at en lang række produkter kan forvirre folk. Hvis vi deler det op, så er der færre ting at fokusere på. Det er nemmere for dem,” siger Kristoffer Glerup.
SACKit har altså valgt at køre flere røde tråde med forskellige boder eller stande i enkelte tilfælde, hvor de er ude og vise produkter frem. Der har virksomheden også de rette elementer med ude, når der skal være fokus på noget bestemt.
“Vores oppustelige setup bruger vi til at sælge og promovere vores højtalere. Så når vi tager det med, er det med klart fokus på den del af vores sortiment. Der er forskellige målgrupper, og det er målrettet en af dem,” siger SACKit-direktøren.
Det handler altså om at identificere budskabet og komme ud med det. Det skal ikke kun gøres til messer. Der er et hav af interessante arrangementer på åbne arealer hvert år.
Det lærte vi
-Skil dig ud fra det middelmådige – ellers kommer du ingen vegne
-Begræns jeres visuelle indsats til et enkelt eller få budskaber
-Del eventuelt dine produkterne op, og arbejde fra flere stande
-Brug ikke firmanavnet som overskrift på messestanden
-Arbejd efter de præcis samme regler til arrangementer, der foregår udendørs
-Tag kontakt – lad vær med at sidde ned og kigge
E-post dine spørgsmål
til vores indbakke.
Vi svarer oftest indenfor 1 arbejdsdag.
Alle spørgsmål er velkomne.