Sådan skaber du målrettet opmærksomhed på messer

At fange opmærksomheden på en messe kræver klare budskaber og målrettet kommunikation. Her ser vi, hvordan du kan optimere din messeoplevelse ved at fokusere på det rigtige budskab for din målgruppe.

Produktkopi til messer

Et godt eksempel på en erhvervsdrivende, som har spredt sit budskab på adskillige salgsarrangementer, er Kristoffer Glerup. Han står bag sækkestolsgiganten SACKit, der med tiden har fået en lang række forskellige produkter i deres sortiment. Men det slører ikke kommunikationen, når SACKit er på messer.

“Vi er begyndt at tage til nogle arrangementer med enkelte produkter eller flere stande. Det gør vi til tider, da vi har erfaret, at en lang række produkter kan forvirre folk. Hvis vi deler det op, så er der færre ting at fokusere på. Det er nemmere for dem,” siger Kristoffer Glerup.

SACKit har altså valgt at køre flere røde tråde med forskellige boder eller stande i enkelte tilfælde, hvor de er ude og vise produkter frem. Der har virksomheden også de rette elementer med ude, når der skal være fokus på noget bestemt.

“Vores oppustelige setup bruger vi til at sælge og promovere vores højtalere. Så når vi tager det med, er det med klart fokus på den del af vores sortiment. Der er forskellige målgrupper, og det er målrettet en af dem,” siger SACKit-direktøren.

Messestand med logo og budskab

Det handler altså om at identificere budskabet og komme ud med det. Det skal ikke kun gøres til messer. Der er et hav af interessante arrangementer på åbne arealer hvert år.

Her kommer virksomheder fra alle brancher ud for enten at sælge produkter eller skabe opmærksomhed om noget helt specifikt. Her gælder de præcis samme regler, som både Christian Guldager og Kristoffer Glerup arbejder efter.

Den eneste forskel er, at det kan gøres endnu større. Budskabet kan blæses op i mange meters højde, og armbevægelserne kan visuelt blive endnu større. Betragt det som en mulighed for at tiltrække opmærksomhed og gøre en stærkere indsats for at udbrede det budskab, du har besluttet dig for at sprede.

Nu er du kommet ud af kontoret. Jeres område er optimeret og sat op. Men arbejdet er slet ikke færdigt. Resultaterne er langt fra hjemme. Derfor kommer Christian Guldager fra Kursuslex med et sidste råd, som gennemsyrer hans mangeårige filosofi bag salgsarrangementer og networking.

“Mange holder sig tilbage og får intet ud af sin deltagelse. De sidder ned gennem hele arrangementet. De mangler kontakten. Her skal man være god til at komme ud og tage kontakt til mennesker uden at virke for aggressiv” siger Christian Guldager fra Kursuslex.

Skab kontakt på messer

DET LÆRTE VI

-Skil dig ud fra det middelmådige – ellers kommer du ingen vegne

-Begræns jeres visuelle indsats til et enkelt eller få budskaber

-Del eventuelt dine produkterne op, og arbejde fra flere stande

-Brug ikke firmanavnet som overskrift på messestanden

-Arbejd efter de præcis samme regler til arrangementer, der foregår udendørs

-Tag kontakt – lad vær med at sidde ned og kigge

24. november 2019