Ti gode grunde til reklamemaskotternes comeback

Det har været længe undervejs. Men du har måske lagt mærke til det. Reklamemaskotter er tilbage, og reklamebureauer bruger dem til at markedsføre produkter og firma på en helt ny måde.

Efter flere år med meget formelle og traditionelle måder at markedsføre kommer reklamemaskotterne tilbage på reklamescenen med et mere personligt touch. Her er ti grunde, til at maskotter er på vej tilbage.

Firmamaskotter

1. Facebook og andre sociale medier er baseret på kommunikation mellem mennesker. Maskotter giver kunderne en person at kommunikere med, som man ikke finder i traditionel reklame og PR.

2. Maskotter giver en blødere tilgang til tingene, når eventuelle kunder skal overbevises. Hvem kan lade være med at lytte til en sød bamse, der henvender sig, når man er i indkøbscenteret eller på gågaden?

3. Når man sætter sit brand op på et socialt medie eller netværk, så kan maskotter give det hele et personligt touch. Det er sjovere at følge en spøjs maskot på Twitter eller Facebook end et firmanavn.

4. Efter finanskrisen har store firmaer og virksomheder fået et dårligt ry hos mange. Det kan en maskot hjælpe med. En nuttet og sød maskot er nemmere at stole på end et firmanavn, der måske klinger dårligt hos nogle.

5. Finanskrisen har også givet kunderne et behov for tryghed og genkendelighed. Nostalgi slår godt igennem, og et velkendt ansigt fra ens barndom kan have stor effekt.

6. Internationale maskotter slår virkelig igennem på internettet og især på sociale medier. Det har de fleste lagt mærke til, og derfor har de fleste chefer og ledere i diverse virksomheder et incitament til at prøve maskotter.

7. Figurer fra tegnefilm og animationsfilm, som er meget oppe i tiden, har givet ikke-menneskelige figurer en stor plads i børnefamiliernes hverdag. Det smitter også af på holdningen til maskotter, der ikke er menneskelige, men stadig kan relateres til af børnene.

8. Reklamekampagner er mere underholdende, når der er en central figur (eller centrale figurer) i den. Figurer som Bilka’s ulv Billie giver reklamekampagnen en helhed, som også strækker sig til selve butikken, hvor maskotten kan mødes.

9. Reklamemaskotter kræver en reaktion fra folk. Reklamekampagner med maskotter involverer brugerne eller kunderne til at interagere, hvilket ikke sker med en helt regulær TV-reklame eller et papskilt. Få maskotten til at komme med dit budskab, og se folk reagere.

10. Et komplet univers med maskotter og figurer giver dem deres egen personlighed på f.eks. sociale medier. Maskottens personlighed udstråler det, som din virksomhed gerne vil huskes for. Ved at have en børnevenlig maskot, der kommunikerer i børnehøjde, så viser det virksomhedens vilje til at gøre det.

Maskotter og reklamefigurer kan ses i næsten alle brancher. Helt fra morgenmadsprodukter til mobilabonnementer. De har været med til at skabe komplette reklamekampagner, der har kommunikeret med kunderne på en positiv måde.

Al den succes er et tegn på, at reklamemaskotter er kommet for at blive. Skal du med på bølgen? Bliv inspireret på Bamsefabrikken.

30. april 2013