Strategisk samarbejde i børnehøjde

Company House A/S og Ibsens Fabrikker A/S indgår strategisk samarbejde, som vil kunne mærkes helt ude i børneværelserne. Danske virksomheder får fremover en enestående mulighed for at få udviklet unikke og stærke loyalitetsprogrammer til børn og deres familier.

Nogle gange sker der ting, som man kan undre sig over ikke er sket langt tidligere. I Lejre ved Roskilde bor Company House A/S, som i en årrække har leveret loyalitetsprogrammer og børnekoncepter til en række større, danske virksomheder. I Pandrup i Nordjylland ligger Ibsens Fabrikker A/S, som stort set i samme periode har leveret maskotter (kostumer) og bamser til endnu flere danske virksomheder. Men det er først nu, de to virksomheder har fundet sammen i et strategisk samarbejde, som gerne skulle føre til endnu flere fordele for de virksomheder, der ønsker at målrette deres markedsføring mod små kunder og deres familier.

Det bedste af to verdener
Company House A/S har specialiseret sig i at opbygge levedygtige universer omkring eksisterende eller nyudviklede figurer, som virksomhederne kan bruge målrettet i deres markedsføring. Der har bl.a. været tale om små bøger, hvor de forskellige universer blev præsenteret gennem korte historier illustreret af en række af Danmarks bedste tegnere. Company House har desuden fået produceret en lang række merchandise – alt fra madkasser og kuglepenne til tøj, legetøj og figurer ud fra universerne.

Ibsens Fabrikker A/S har specialiseret sig i at producere maskotter og bamser i mange forskellige former og materialer – små som store i både plys og glasfiber og som oppustelige figurer. De har desuden udviklet, tegnet og produceret mange af de store maskotter, som optræder ved sportsbegivenheder, messer, forretningsåbninger, koncerter osv.

Det hele samlet ét sted

Det nye strategiske samarbejde betyder helt konkret, at forlystelsesparker, feriecentre og alle andre virksomheder med behov for målrettet markedsføring i børnehøjde kan nøjes med at ringe ét sted hen, når de skal i gang med deres nye tiltag eller have lidt inspiration til deres eksisterende univers.

Med det nye samarbejde vil virksomhederne kunne få alt fra rådgivning om markedsføring til børn og idéoplæg til figurer og historier til store maskotter og en lang række merchandise som kasketter, nøgleringe, sparebøsser og madkasser m.v. produceret ét sted. I dag er det meget almindeligt, at man skal have fat i både tre og fire forskellige leverandører, når man skal have gang i et børnekoncept. Det er både dyrt og besværligt. Med det nye samarbejde mellem Company House og Ibsens Fabrikker A/S skal man kun ringe ét sted hen – og det giver naturligvis en sikkerhed for, at der er styr på både figurer og historie – og ikke mindst på kvalitet og økonomi.

Win-win – nu også i plys
Lars Møller Bengsten fortæller: ”Jeg har naturligvis set min del af søde tegninger og flotte maskotter, men jeg kunne virkelig mærke mit indre barn, da jeg besøgte Peter første gang. Jeg var ikke et sekund i tvivl om, at jeg stod over for noget helt unikt. Han og hans folk har en ganske særlig evne til at skabe liv i deres figurer. Ud over en masse tekniske finesser, så er de bare vanvittig dygtige til at få det helt rigtige udtryk frem på de enkelte figurer – noget som jeg bedre end de fleste ved, hvor svært kan være. Derfor er jeg meget glad for vores nye samarbejde, som jeg er sikker på vil komme både os og Ibsens Fabrikker A/S til gode – samt alle vores nye og gamle kunder.”

Peter Ibsen er lige så begejstret. ”Jeg ved jo godt, at vi er blandt de bedste til at udvikle og producere de figurer, som vi laver – ellers ville vores maskotter og bamser ikke være spredt ud over det meste af landet og dele af udlandet, men indtil nu har vi haltet lidt efter i den storytelling, som Company House er så gode til. Derfor er jeg heller ikke i tvivl om, at vi sammen kan udrette store ting. For vi ved alle sammen, at uanset hvor sød, fræk eller nuttet en figur er, så er det personligheden, som ungerne tænder på – og som gør figuren levedygtig i lang tid. Børnene skal på en eller anden måde lære figuren at kende – og det ved Company House, som har udviklet netop denne del til en effektiv disciplin, der allerede har bevist, at det virker.”

Bløde værdier – helt bogstaveligt
Når man taler om markedsføring til børn, så er det langt fra en ny opfindelse at bruge søde, sjove figurer til at skabe opmærksomhed og loyalitet. Men alt for ofte ser man en figur uden idé og dybde, som ikke har mulighed for at udvikle sig. Med dette nye samarbejde mellem Ibsens Fabrikker A/S og Company House A/S er der alle muligheder for at få udviklet levedygtige figurer og universer, som virksomheden kan bruge og have gavn af i mange år. Det er klart, at det ikke er gratis at udvikle og producere figurer og merchandise generelt, men der er en lang række gode eksempler på, at det er en særdeles fornuftig investering, hvis det gøres rigtigt. Og fordi det hele nu bliver samlet ét sted, så er der alle muligheder for at få optimeret sin indsats – både når det gælder tid, effekt og økonomi.

1. september 2010