Sådan gør hånddukker eleverne klogere

Hånddukker kan være en stor hjælp i undervisningen. Det beviste vi sammen med grønlandske Ilinniusiorfik, da de kontaktede os med henblik på at løfte og livagtiggøre deres undervisning.

Bamser og hånddukker kan noget specielt!

Det er i kommunikationen med andre, at sproget automatiseres. Derfor er hånddukkerne ideelle at anvende i forbindelse med fx: øvning af ordforråd, opførelse af små dialoger og mindre skuespil, historiefortælling og konkrete aktiviteter.

Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag producerer undervisningsmaterialer til den grønlandske folkeskole, og til danskundervisningen er systemet ”Lær dansk” under udvikling. I disse materialer følger eleverne bl.a. de fiktive figurer, Ane, Bibo, Sara og Siki, som på en finurlig måde introducerer sproget.

Bamsefabrikken blev kontaktet af Ilinniusiorfik med henblik på at livagtiggøre undervisningen, ved hjælp af disse figurer, fremstillet som hånddukker, og som pædagoger og lærere kan benytte i tilknytning til undervisningen med Lær dansk.

Leg samtaler og skuespil er virkeligt noget som fanger børnenes opmærksomhed. De interagerer og lærer på en sjov og aktiv måde udtaler Berit Mortensen fra Ilinniusiorfik.

Produktionstegninger og de færdige hånddukker.

Du kender det selv fra situationer som (ofte kedelige) foredrag til eksempel. I det øjeblik at foredragsholderen hiver et “gimmick” op ad lommen så ændres fokus fra publikum, og sanserne stiller skarpt.

Selvom vi hvert år gennemfører mange bamseproduktioner så skiller denne case sig ud, idet hånddukkerne ikke så meget er tænkt som en reklameeffekt, men et stykke værktøj som skal fremme læring for børn, men også gøre det sjovt for den voksne underviser.

Skulle din interesse i at bruge bamser og hånddukker i forbindelse med undervisning være blevet vakt – så kontakt os på mail eller giv os et kald på +45 4062 2927.

30. november 2016