Sådan markedsfører du din maskot

Vi har mange eksempler på kunder, som har markedsført deres maskotfigur helt fantastisk. Men desværre sker det også, at kunderne “glemmer” at tænke maskottens univers og identitet ind i deres brand promotion. Det er en skam.

Ingen ser dit budskab, hvis du gemmer maskotten væk i et klædeskab. Der er mange måder at markedsføre en maskot på, men vigtigst af alt er det, at personen indeni kostumet (skuespilleren) har forstået at leve sig ind i “rollen”.

Her er nogle eksempler på måder at promovere din maskot.

Brug maskotten ved:

– Sportsevents

– Butiksåbninger og lokale arrangementer

– Kampagner og salgsfremstød

– Markedsføring på sociale medier (Facebook etc.)

– TV- og reklamefilm

OiSTER-maskotterne er nogle af reklameverdenens største kendisser - og klassiske licensfigurer.

Ensartet fremtoning er essentiel for maskottens succes

En maskotfigur er “universel” –  den opfører sig og fremtræder altid på samme måde – uanset tid og sted. Tilskueren opdager den mindste fravigelse i maskottens adfærd, fremtoning og fysiske størrelse. For børnene specielt er illusionen bristet, hvis det bliver tydeligt, at der er er en person inde i kostumet.

Et tip til den, som er ansvarlig for promotion af en maskot, er at udarbejde en ufravigelig “brugsanvisning” i, hvordan maskotten skal benyttes – altså hvad maskotten gør og ikke gør.

En maskot taler sjældent, og et stykke synligt hud fra personen inden i er absolut et “no-go” 🙂

Hos Bamsefabrikken kan vi med vores erfaring assistere omkring udarbejdelse af en designmanual for, hvordan din maskot skal bruges.

Skriv til [email protected] eller ring +45 40622927 til en snak om, hvordan du opnår succesfuld promotion med maskotter.

 

16. januar 2016