Maskotten Blåtand blev en del af et historisk sportsarrangement

Vejle Kommune ønskede at promovere byen og dens deltagelse i verdens største cykelløb, Tour de France. Det resulterede i maskotten ’Blåtand’.

Vejle Kommunes Tour de France-maskot Blåtand

’Blåtand’ - Vejle bys maskot i forbindelse med Tour de France 2022.

Det er sjældent, at verdens største cykelløb finder vej til Danmark og de danske landeveje. Men da Tour-ruten anno 2022 blev bekendtgjort, kunne danskerne for første gang begynde at glæde sig til at opleve Tour de France på dansk jord. Bl.a. i Vejle.

Med Vejle som startby for 3. etape i verdens hårdeste cykelløb vidste man med sikkerhed, at alle øjne ville blive rettet mod byen; fra inkarnerede cykelfans’ og sportsinteresserede turister, til den internationale sportspresse og kommercielle interessenter.

Bl.a. derfor ønskede Vejle Kommune en maskot med et dansk islæt, der kunne skabe opmærksomhed, samhørighed, stemning og smil – og positiv omtale for hele kommunen.

Maskotten Blåtand står foran trappe sammen med Tour de France-direktøren Christian Prudhomme

Maskotten ’Blåtand’ med bl.a. direktøren for Tour de France, Christian Prudhomme (tv).

Maskotten Blåtand giver hånd til Tour de France-direktøren Christian Prudhomme

Selv ikke løbsdirektøren for Tour de France kunne modstå ’Blåtand’.

’Blåtand’ – navnet på Vejle bys maskot i forbindelse med Tour de France 2022 – blev skabt i et tæt samarbejde mellem Vejle Kommune og Ibsens Fabrikker.

Ønsket var en maskot med et iøjnefaldende udseende og en positiv tilstedeværelse, der kunne promovere Vejles deltagelse i Tour de France i lang tid op til etapen – offline såvel som online – samt interagere med cykelfans og tilskuere på selve løbsdagen.

Maskotten Blåtand på tour