Blokhus har fanget en rødspætte

Erhvervsforeningen Destination Blokhus har investeret i en maskot, som skal skabe mere opmærksomhed omkring byen. 

14395703774_3457177371_o

I en længere periode diskuterede og overvejede Erhvervsforeningen Destination Blokhus, hvilke tiltag der skulle til for at skabe større opmærksomhed, efterspørgsel og aktiviteter i Hune-Blokhus området. Valget blev en maskot, navnligt en rødspættelignende figur, der skal skabe opsigtsvækkende historier og aktiviteter i området.

Erhvervsforeningen Destination Blokhus vil med maskotten give destinationen en personlighed, og rødspætten udstråler det, som destinationen vil huskes for. En unik ferieperle med en af Nordeuropas bedste strande med fint, hvidt sand, lune klitter og brusende blåt hav. En destination, hvor humøret er højt, servicen i top, og hvor man sætter alt ind for at tilfredsstille børnefamilier.

– Blokhus-Hune er et tidligere fiskerleje og centrum for et charmerende og internationalt ferieparadis, så derfor er valget faldet på en fisk som maskot. Spætte kan skabe tryghed og genkendelighed og en vis form for nostalgi. Det er samtidig en børnevenlig maskot, der kommunikerer i børnehøjde, så den viser også destinationens vilje til at gøre det, udtaler Preben Jonstrup, Ceste Træ Hune, næstformand i Erhvervsforeningen.

– Maskotten repræsenterer og markerer tilhørsforholdet mellem natur, strand, børn, vand, mad og aktiviteter i destinationen og viser derfor flere lokale særpræg. Og så tror jeg, at Spætte giver byerne et autentisk og genkendeligt islæt, fortsætter næstformanden for Erhvervsforeningen Destination Blokhus.

Erhvervsforeningen Destination Blokhus lancerede Spætte i Pinse, og så er planen, at den fremadrettet skal være frontfigur og skabe blikfang, når der i Erhvervsforeningen eller medlemmernes regi foregår aktiviteter og begivenheder i området.

– Maskotten fungerer også som klummeskribent i Update Blokhus Avis. Når vi i Blokhus hele tiden prøver at tage hensyn til en form for børneunivers, er det vigtigt at give børn unikke oplevelser, hvilket Spætte er med til. Men det har også en anden dimension. Foruden at have en symbolsk værdi for destinationen, har tanken også hele tiden været, at Spætte skal være med til at fortælle om den kultur og den historie, området besidder. Ved at have et børnevenligt udseende kan historien formidles langt mere relevant og nærværende.  Og så tillader maskotten også, at historien får kant, skørhed og nærhed over sig på baggrund af det udseende, vi i fællesskab med Ibsens Fabrikker har valgt, udtaler Louise Kande og Lars Bisgaard, som er nogle af tovholderne på projektet.

Læs mere om maskotten Spætte her

2. juli 2014